Assumpta Forteza Salut al plat Esper que tot això us interessi o que si, com a mínim sentiu una mica de curiositat, aneu seguint les entrades que penjaré al blog. Hi haurà una mica de tot: consells de dietètica i salut, receptes de cuina, idees per fer àpats equilibrats... Doncs ja ho sabeu: SALUT AL PLAT... I BON PROFIT!

AVUI TOCA TRUITA…

Publicat dia 27 febrer 2014 cuina tradicional


Avui és dijous gras o dijous llarder (de llard, ‘greix’), és dia de menjar botifarres, coques de llardons i truites. Es tracta, evidentment, d’àpats amb un alt contingut de greix, però un dia és un dia i cal aprofitar dates com aquesta per gaudir de les joies de la gastronomia popular. Un dels plats estrella d’avui és la truita de botifarra, que es fa tant amb botifarra d’ou com amb botifarra negra. Us proposo que per sopar proveu de fer la TRUITA DE BOTIFARRA NEGRA AMB ALLS TENDRES I JULIVERT. I si teniu temps, afegiu-hi PATATA I MONIATO a parts iguals (fregiu-los abans, clar, com si féssiu una truita de patata). El moniato hi dóna una dolçor que combina molt bé amb els altres ingredients, de gust més contundent.
Ara bé, ja sabeu que no cada dia és festa i que si voleu seguir una dieta equilibrada, convé reduir la ingesta de greixos saturats, que són els que ens aporten els embotits com la botifarra.  Però de greixos n’hem de menjar perquè el nostre organisme els necessita per a funcions ben diverses que van des de la regulació de la temperatura corporal fins al funcionament adequat del sistema cardiovascular, hormonal o neuronal. El que cal, doncs, és menjar greixos saludables (encara que sense abusar, és clar), com, per exemple, els que ens aporten les fruites seques (nous, ametlles, pinyons, anacards…) i les llavors (de sèsam, de gira-sol, de carabassa…).
Com alternativa a la tradicional truita de botifarra, avui us proposo una TRUITA DE LLAVORS DE GIRA-SOL I CARABASSA que, si us fa el pes, podeu incorporar al vostre menú setmanal. És molt fàcil i ràpida de fer, ideal per sopar o per quan tingueu pressa. També és molt adequada per als infants, perquè aporta proteïnes de molt bona qualitat, minerals, vitamines i greixos saludables.
Sabíeu que, a més d’aportar àcids grassos, les llavors de gira-sol són una bona font de vitamina E i, consumides de forma regular, poden reduir el risc de patir problemes cardiovasculars? I que les llavors de carabassa contenen molt de zinc, molt beneficiós per al sistema immunitari i per al sistema reproductor masculí?
Per fer la truita, només cal que bateu els ous, que hi afegiu un pessic de sal, un grapat de llavors de cada tipus i, si us agrada, una mica de julivert o de coriandre trinxat. Jo també hi poso un gra d’all trinxat (que sofregeixo abans) o alls tendres. Per aprofitar al màxim els nutrients que aporten les llavors i potenciar-ne el gust, convé torrar-les en una paella (antiadherent, sense oli) remenant constantment durant uns minuts (2-3).
Ja veureu que queda una textura cruixent molt agradable. Ah, i un altre dia proveu d’afegir-hi algues (nori o wakame)…  ja em direu què us ha semblat.

Salut al plat… i bon dijous gras!

Receptes similars: cuina tradicional

Cuina de tardor. Crema de carabassa amb moniato i rossinyols

Publicat dia 25 octubre 2017

Amb la tardor arriba el moment de reforçar el sistema immunitari i nodrir-nos bé per preparar l’organisme per al fred de l’hivern. Entre els aliments de temporada tenim una hortalissa que és una gran aliada de la nostra salut: la…

Llegeix-ne més

Aprofitem els tresors de la nostra cuina: les tàperes

Publicat dia 10 desembre 2015

Ara no és temps de collir-ne, però com que se’n fan conserves que duren tot l’any, aprofit que han inclòs les tàperes en el Registre d’Aliments Tradicionals de les Illes Balears per parlar-vos d’aquest fruit tan preuat en la nostra…

Llegeix-ne més

Comenta